1989-1970

1989
Nya klubbstugan har utnyttjats flitigt under året. Stugvärdar har utsetts att under den tävlingsfria delen av året ordna med fika på söndagarna efter träningarna samt viss koll i stugan. Mårnkartan blev klar för tryckning och under hösten arrangerades Östergötlands första tävling i kortdistans. Björn Karlsson och Franz Mareigner reviderade ”Tolskeppskartan” och Laila Karlsson och Susanna Strömberg ritade en skolkarta i skala 1:1000 över Vångaskolan. En snöfri vinter som gynnade orienterarna men som för våra skidåkare kändes negativt. Trots snöproblem deltog 7 denslare i Vasaloppet och 2 i det krävande Finlandialoppet i Lathis. Björn Karlsson och Carina Forslund deltog vid Lång-SM samt Natt-o Dag-SM och Stefan Karlsson vid Dag-SM. Vid SM-kavlen ställde vi upp med 1 lag i både dam- och herrjuniorkavlen. Lotta Ericsson och Niklas Aldin deltog vid U-SM och 8 denslare representerade vid Götalands-Mästerskapen. 5 guld, 3 silver och 6 brons vid DM och 12 NM årets skörd av mästerskap. 10-mila, U-10mila, Jukolakavlen, 25-manna och Smålandskavlen var några av de större kavlarna med Denselnlag på startlinjen.

Efter mycket stönande plockar kassören fram en del av de nedgrävda pengarna från 5-dagars och den gamla stadsbussen byts mot en betydligt nyare turistbuss. Vi är näst största klubb i Östergötland när det gäller antalet deltagare i SM och då har vi bara ungdomar med! Ca 30 denslare åker en helg i november till Yxnerum för att ha en egen kurs i föreningsutveckling. Första steget mot att bli 90-talets klubb tas.

1988
TRÄNA RÄTT – vårt träningsprogram väcker nyfikenhet bland andra klubbar. Björn Karlsson individuellt och 1 lag i juniorkaveln var vår representation vid SM samt Carina o Lotta vid USM. 6 representanter från klubben vid GM, med en 3:dje plats för Björn som bästa placering. Carina Forslund 2 etappsegrar vid 5-dagars är väl värt att notera. Snön ställde även i år till det med flera inställda tävlingar under våren. DM-medaljutdelningen blev i år 3 guld, 2 silver och 2 brons. Vårt alldeles egna nya klubbhus vid Mårn invigs. Arne Andersson efterträder Lennart J igen som ordförande. Vår satsning på ungdomar börjar ge frukt - Erik Barkstedt vann O-ligan i H14. Utmärkelsen "Årets Denslare" går till Arne Karlsson som tio år i följd klarat en Svensk Klassiker dvs åkt Vasaloppet, cyklat Vättern Runt, simmat Vansbrosimmet och sprungit Lidingö-loppet.

1987
Vår ungdomsverksamhet visar fina resultat och till årets GM representeras klubben av följande Carina Forslund, Lotta Ericsson, Per o Fredrik Kempe samt Björn o Stefan Karlsson. Carin och Björn deltog i USM med en 10:de plats för Carina. Vi hade återigen 12 st 3-mannlag vid NOK:s ungdomsserie-avslutning och i kampen om Silvapriset blev det en fin 2:draplats efter LOK. Årets skörd av DM-medaljer i orientering blev 4 guld, 3 silver och 8 brons samt i skidorientering 2 silver och 3 brons. Klubbhuset uppe vid Mårängen håller på att förverkligas. Allt går enl. planerna och till sommaren -88 kan det vara dags för invigning och inflyttning. 5-dagars går i Östergötland. Denseln är med och arrangerar Dag 4 i Häradstorp. Carina Forslund är kranskulla vid målet.

1986
Nya kartor har framställts, dels tävlingskartan Sätra samt när-och skolkartorna Kungsbacken och Vånga. DM i skid-OL individuellt och kavle arrangerades med TC vid Mårn och över 200 deltagare per lopp. Terrängloppet Vårmilen och Denselnskubbet i orientering samlade över 900 deltagare per tävling. Björn Karlsson representerade klubben vid USM och Annika Ardell uttogs till GM där Björn tog en fin 3:djeplats i H 16. 2 guld, 3 silver och 2 brons blev årets facit av DM-medaljer i orientering och 1 DM-silver i halvmara.. Arbetet för en ny klubblokal fortsätter och vi är optimistiska om en snar lösning.

1985
Nya elljusspåret är utbygget och kan tas i bruk i början av november. En arbetsgrupp för en ny klubblokal har tillsatts för att lösa klubblokalsfrågan. Carina Forslund och Stefan Karlsson blev uttagna till både USM o GM. Vid den avslutande kavlen i NOK:s ungdomsserie deltog vi med 12 st 3-mannalag. Rekordsen vårpremiär i Östergötland till 5:e maj med Finspångs framflyttade tävling, den enda som kunde genomföras.

Lennart Johansson återvald som ordförande.

Annika Ardell uttagen till såväl dag som natt-SM för juniorer.

1982
Vi skaffar en egen buss (48 platser). I den åker 34 st till Tjeckoslovakiens 5-dagars.

SAKNAS

Arne Andersson blir ny ordförande. IP-(idrottsplats)-Skogen invigs.

Efter 20 år som ordförande tackar Skager för sig. Lennart Johansson tar vid.

1972
Klubben arrangerar VÅRMILEN för första gången - 140 startande. Skyttepaviljongen vid sjön Denseln köps för att bli "Torpet" för alla denslare.

Kjell Wallering blir svensk natt-mästare.